Een terugblik....

19 augustus 2014 - Osaka, Japan

Ik heb Kyoto inmiddels gedag gezegd en ben aangekomen in Osaka. Morgen vertrek ik van hieruit weer naar huis en het leuke is, dat mijn goede vriend Titus me naar Amsterdam vliegt. Een fantastische afsluiting van mijn Japan-avontuur.

En een avontuur was het zeker voor mij. In menig opzicht.
Zoveel indrukken, belevenissen en leuke ontmoetingen in 2 weken tijd. Het lijken er wel 4!!
Heb bijzonder mooie tempels, betoverende tuinen en schitterende landschappen voorbij zien komen. Mt. Fuji staat voor altijd op mijn netvlies. Ik heb haar dan wel niet kunnen beklimmen, maar misschien is deze fotogenieke berg van een afstand wel veel mooier en niet daarboven op de top!!??
Ik heb de gastvrijheid, vriendelijkheid en de hulpvaardigheid van de Japanners mogen ervaren en niet te vergeten hun rijke en soms jaloersmakende tradities.

Vanmorgen heb ik ook afscheid genomen van mijn favoriete ontbijt-ober  Mr. Kinomashita. Een man van rond de 40 met een heel vriendelijk gezicht. Iedere ochtend loopt hij, een tikkeltje krom, met een kan koffie gedisciplineerd en in een constant tempo langs alle tafeltjes om ervoor te zorgen, dat iedere gast toch maar steeds dat bruine vocht in zijn/haar kopje heeft. Hij buigt en knikt en probeert buitenlanders in een beetje Engels, Spaans, Italiaans en zelfs Portugees toe te spreken. Het ziet er bijna slaafs uit en ik heb in zekere zin met hem te doen. Als hij mij even is vergeten, biedt hij onmiddellijk zijn verontschuldigingen aan. "U werkt hard, dus ik vind dat helemaal niet erg", is mijn antwoord. Waarop hij weer: "No, It's my job. I am late. I am sorry".

Waarom vertel ik dit? Omdat meneer Kinomashita misschien wel symbool staat voor de andere kant van deze maatschappij, waarin alles perfect moet gaan, waarin je geen fouten mag maken en waarin improviseren en relativeren onbekende begrippen lijken. Een maatschappij van discipline en gehoorzaamheid, moeilijk en gecompliceerd.
Ik realiseer me eens te meer hoe bevoorrecht ik ben om in een land te leven, waar je wél fouten mag maken, van de gebaande paden mag afgaan en af en toe opstandig of rebels mag zijn.

In mijn KLM-tijd ben ik heel regelmatig naar Japan geweest, maar nooit heb ik me zo kunnen "onderdompelen" als in deze laatste 2 weken.
Ik heb ontzettend veel kunnen observeren, veel gezien en veel geleerd. En misschien heb ik jullie dit keer wel een beetje "overvoerd" met al mijn verhalen. Dus met een kleine variatie op meneer Kinomashita zeg ík op mijn beurt nu: "I am sorry, but I was in Japan"!!!

1. Jan:
    Wel thuis, Najla!
    En bedankt voor je prachtige verhalen.

Jan en Adri
  2. Najla:
    19 augustus 2014
    Heel leuk, dat jullie met me mee hebben gereisd! Tot snel!
  3. Wil:
    19 augustus 2014
    Wat heb je een prachtige reis gemaakt Najla en wij waren er een beetje bij. We hebben ook genoten. Goede thuisreis!
  4. Najla:
    19 augustus 2014
    Gezellig om jullie één dezer dagen weer te zien!!
  5. Ines van Deursen:
    19 augustus 2014
    Dank je wel voor je mooie verhalen Najla! En goede reis naar huis!
    Hopelijk tot gauw in Ede e.o.,
    Liefs,
    Ines
  6. Hannet:
    Prachtige verhalen!
    Goede vlucht naar huis!
  7. Greet:
    19 augustus 2014
    Bedankt voor je prachtige verhalen! Goede reis en tot ziens in Ede.
  8. Nelly:
    19 augustus 2014
    Jammer dat je prachtige verhalen en mooie foto´s even stoppen.....
    Goede vlucht naar huis en tot gauw ziens!
  9. Tineke en Wim:
    19 augustus 2014
    Goede reis en wellicht thuis nog een mondelinge afsluiting van je verhalen ....?
  10. Najla:
    19 augustus 2014
    Dank jullie wel voor alle goede-reis-wensen. Jullie welterusten allemaal. Mijn wekker is net gegaan.
    Hoop jullie allemaal snel te zien, de details te kunnen vertellen, maar ook te horen wat jullie hebben beleefd in deze laatste 2 weken!!